Pähkäilin kerran, että mitähän tekis ja päätin tehä Suuri Käsityölehen tunikamekon, jonka oon tehny jo 2 kertaa aiemminkin ja malli oli kiva. Sit vääntämään lankavarastoa. Ei löytyny kun vaaleenpunasta Kaste -lankaa riittävän iso määrä. Alotin siitä, vaikka epäilin, että ei tän värinen ainakaan mulle käy.  Tunika alotetaan ylhäältä alas. Pääsin suunnilleen kainaloihin asti, kun tuli stop, joka kesti ainakin vuoden. Joitain aikoja sitte omaksikin hämmästyksekseni kaivelin tämän keskeneräsen työn esiin, kun tarvitsin jotain, jota voi tehä telkkua katellessa. Teinkin sen sitte loppuun asti. Väri tuntu edelleen vähä vieraalta.

Hihansuihin oli pitäny pujotella jokin lanka, että viimeistelyssä sitte kerättäis ne silmukat siltä langalta. Mulla oli mustaa lankaa pätkät. Yht´äkkiä tajusin, että tämä mustahan sopii tän pohjavärin kanssa loistavasti ja suunnitelma alko kehkeytyä. Pyörittelin aikani lankaa tunikan päällä ja päätinkin tehä jälkipistoin just sellasta kiemuraa, kuin se "pyöräytetty" langanpätkä siinä työn päällä näytti. 

2015-05-29%2013.22.29.jpg

Tunikassa on edessä ja takana sivuosassa pidempi laskostunut kohta, josta alotin pistelyn. Nousin siitä olkapäälle. Takaosassa samoin, paitsi että siirryin selän poikki toiselle olkapäälle, jossa kiemurat yhdistyvät.  Valmis työ oli sittenkin minun näkönen ja olen pitäny sitä jo kaksissa valmistumisjuhlissa. :)

2015-05-29%2013.22.03.jpg

Lankaa kului 480g ja puikot nro 4. Ohje Suuri Käsityölehti 3/2009 . Samanlaisen olen tehnyt mm. tämän näköisinä versioina. Nyt muokkasin helmaosaa niin, että laskos tuli hitaammin leveneväksi ja helma on myös pitempi.